Čo číta zákazník?
Cieľom vytvorenia efektívneho jedálneho lístka je nasmerovať pohľad zákazníka na jedlá, ktoré chceme prednostne predávať a tým dosiahnuť vyšší zisk.
Vypočítajte ziskovosť jednotlivých jedál, stanovte si priority predaja a upravte podľa toho položky na jedálnom lístku.
- Začnite predstavením vášho unika – jedinečného jedla, ktoré sa bude pripravovať iba u vás. Malo by byť zároveň populárne aj ziskové! Ak sa tak nestane, nahraďte ho! Toto je permanentný proces pokus/omyl.
- U každého jedla vypočítajte hrubý zisk ( zásadne v €, predsa tie zarábate, nie %). Ak je napr. zisk z vášho „špeciálneho hambáča“ 1,70€ a z „wellness šalátu“ 2,15€, propagujte šalát, podobne postupujte u každej skupiny jedál.
- Vytvorte si zoznam jedál s poradím priorít, ako chcete podporiť ich predaj.
- Jedlá, ktoré chcete „postrčiť“, opíšte trochu pútavejšie. Napr. je vhodné poukázať na sezónne suroviny excelentnej čerstvosti a kvality alebo šetrný spôsob ich prípravy. Avšak vážte každé slovo na zlatníckych váhach, nepreháňajte, nechcete predsa zákazníka sklamať.
- Môžete jedlá tiež zvýrazniť decentným orámovaním (úloha pre grafika, menej je niekedy viac) a môžete zvoliť aj iný (resp. tučný) typ písma. U iných jedál môžete tiež použiť rôzne ikonky na zvýraznenie („nové“, „špecialita“, zaujímavá perokresba resp. drobný obrázok z témy vášho konceptu a pod.)
- Takto označené jedlá umiestnite zhora na prvú a druhú pozíciu, ďalšie zo zoznamu na poslednú pozíciu strany jedálneho lístka (týmto môžete začať, vyplýva to z viacerých štúdií o pohybe očí čitateľa jedálneho lístka).
Samozrejme každá prevádzka je jedinečná, čo platí v jednej, nemusí v druhej. Chceli sme vám týmto dať iba podnet na premýšľanie, že aj v rámci jedálneho lístka sú možné vylepšenia – a upozorniť na skutočnosť, že to isté jedlo umiestnené na rôznych miestach toho istého lístka a vytlačené rôznym spôsobom bude mať aj rozdielnu predajnosť – a vy zisk.
Skúste sa pozrieť na svoj jedálny lístok ako na reklamný leták – máte obrovskú príležitosť propagovať svoje produkty na mieste, ktoré si zákazník určite pozorne prečíta. Využite výhodu gastronomického biznisu – ktoré odvetvie sa môže pochváliť takouto lacnou, spoľahlivou a pritom vysoko účinnou reklamou?
foto: lumaxart