Provokujte zmysly zákazníka vo svoj prospech – časť 1. – Zrak
Máte jedinečnú šancu – ak sa Vám podarí pozitívne pôsobiť na všetky zmysly zákazníka, určite u Vás návštevu zopakuje. My, ľudia, sa radi vraciame tam, kde nám bolo fajn. Zákazník čaká príjemný zážitok a ak ho dostane, určite bude dobrý obraz o Vás šíriť aj ďalej.
Podnikatelia v gastronómii majú obrovskú výhodu, že môžu útočiť na všetky zmysly zákazníka. To sa nedá v žiadnom inom biznise.
Napriek tomu túto výhodu často nevyužívajú, či podceňujú. Dokonca, čo je naozaj smutné, sa z nej stane pre podnikateľa doslova hendikep. Kedy? Nuž vtedy, keď nefungujú v reštaurácii veci, ktoré majú za úlohu spríjemňovať zážitok zákazníka zo skvelého jedla, prostredia a celkovej atmosféry. Skrátka, keď nefungujú veci, ktoré vnímame vedome či podvedome našimi zmyslami.
Skúste sa pozrieť na Vašu reštauráciu z pohľadu zákazníka a zodpovedzte si nasledovné:
Zmysel č. 1 – Zrak
* Je prostredie, v ktorom ponúkam jedlo, čisté?
* Je vstupný priestor príjemný, čistý a pozývajúci zákazníka?
* Sú umyté okná, vyčistené toalety, utreté podlahy, stoly a ostatný nábytok?
* Je dekorácia príjemná, svetlo mäkké, nie príliš intenzívne ani nie „sliepňajúce“? Osvetlenie musí byť príjemné, neoslňujúce, skôr tlmené, ale dostatočné, aby sme videli prečítať jedálny lístok.
* Aké farby používate v interiéri? Ako pôsobia? Viete, prečo McDonald´s používa kombináciu červenej a žltej? Sú to farby, ktoré psychologicky pôsobia na zákazníkov najlepšie, zvyšujú chuť do jedla 🙂 .
* Pôsobí celý interiér útulne alebo je chladný a neosobný (hoci z architektonického hľadiska dokonalý)?
* Aký je výhľad z reštaurácie? Nemusia sa hostia dívať na neuprataný dvor, či nevábne zázemie kuchyne?
* Ako je oblečený a upravený personál? Ako na Vás pôsobí? Ako sa pohybuje medzi hosťami? Usmieva sa a prispieva k dobrej atmosfére podniku? Buďte príkladom.
* Dôležité je i prehľadné menu – stručné, jasné a dobre čitateľné. Pre názornosť je dobré pridať do menu aj lákavý obrázok jedla, prečo nie? To by ste však nemohli mať 80 položiek v jedálnom lístku, však? Možno aj toto je dobrá príležitosť zredukovať menu a urobiť ho tzv. customer-friendly, teda priateľský pre zákazníka.
* Na záver samotné jedlo – ako vyzerá na tanieri? Aká je konečná úprava? Zbiehajú sa Vám pri pohľade naň slinky alebo pôsobí prinajmenšom „divne“? Je jasné, že opekané zemiaky plávajúce v oleji a k tomu neidentifikovateľná masa „niečoho“ nie je vábna nielen pre oko, ale ani príjemná pre ďalší zmysel – chuť.
K tomu však viac v ďalšom pokračovaní …
foto: hoteldelapaixgeneve